U svijetu u kojem su klimatske promjene svakodnevna stvarnost, obrazovanje više ne smije biti ograničeno na zidove učionice. Upravo iz te ideje rodio se međunarodni eTwinning projekt Climate detectives, u kojem su sudjelovali naši učenici zajedno s vršnjacima iz Italije i Njemačke. Cilj projekta bio je osvijestiti utjecaj klimatskih promjena u lokalnim sredinama i potaknuti učenike na istraživačko, kritičko i empatično razmišljanje o izazovima s kojima se suočavamo kao globalna zajednica.
Tijekom projekta učenici su radili u timovima, prikupljali podatke, analizirali medijske prijenose i znanstvene radove te koristili digitalne alate za izradu prezentacija i vizualizacija. Svaka zemlja partner imala je svoj fokus: naši učenici istraživali su požare u Dalmaciji, njemački tim bavio se poplavama u njihovom kraju, dok su talijanski učenici analizirali posljedice topljenja ledenjaka.
“Požari su nam često blizu, ali nismo nikada ovako duboko promišljali zašto se događaju i kakve veze imaju s klimatskim promjenama.”, podijelila je svoje dojmove Silvija Đurić, učenica 7.B razreda koja je bila dio istraživačkog tima.
Kroz projekt, učenici su razvijali ne samo istraživačke i prezentacijske vještine, već i kreativnost – od izrade loga projekta do sudjelovanja u online susretu sa školama partnerima.
“Bilo je uzbudljivo vidjeti kako učenici iz drugih zemalja razmišljaju o istim problemima, ali iz različitih perspektiva. Kad smo podijelili svoja istraživanja, shvatila sam koliko toga možemo naučiti jedni od drugih.” – rekla je Marija Šebek, učenica 7.C razreda, ponosna sudionica.
Jedan od posebnih trenutaka projekta bio je online susret s partnerima, gdje su učenici predstavili izrađene logotipe i kratko izložili svoje teme i istraživački rad. Korištenje digitalnih alata poput Mentimetera, Padleta, Canve i Google Prezentacija pokazalo se kao izvrstan način za povezivanje i izražavanje ideja.
Leona Bojić, učenica 7.C razreda, koja je dizajnirala jedan od logotipa, kaže: “Svi smo mi ‘klimatski detektivi’, samo ponekad ne znamo gdje gledati. Ovaj projekt mi je pomogao da shvatim da mogu doprinijeti nečemu većem.”
eTwinning projekt Climate detectives nije bio samo obrazovna aktivnost, već prava životna lekcija. Učenici su naučili kako znanost, ekologija i suradnja mogu ići ruku pod ruku. Razvijali su svijest o zajedničkoj odgovornosti, empatiju prema drugima i vjeru u to da svatko može biti pokretač pozitivne promjene.
Kao završni korak projekta, učenici su ispunili evaluacijske upitnike, analizirali naučeno i podijelili prijedloge za buduće projekte. Mnogi su izrazili želju za više online susreta, zajedničkih zadataka i nastavak suradnje s istim partnerima.
Učiteljice koje su vodile projekt ističu kako su učenici pokazali iznimnu zrelost i entuzijazam te kako je ovakav tip međunarodne suradnje dragocjen alat za osnaživanje mladih da postanu aktivni građani. Jer, kako su pokazali naši učenici – budućnost ne ovisi samo o tehnologiji ili znanstvenicima. Budućnost ovisi o obrazovanju koje potiče osviještenost, suradnju i djelovanje. A naši klimatski detektivi već su na tom putu.
Barbara Ruža Čirjak, mag. educ. geogr.



